lithium-ionová baterie
Lithium-iontová baterie je v dnešní době pro elektromobily stěžejní technologií.
Značka Renault se rozhodla vybavit své 100% elektrické vozy E‑Tech touto technologií, protože zákazníkům nabízí optimální technické řešení s maximálními benefity:
Trakční baterie je hlavním komponentem vašeho elektromobilu. Je konstruována a vyráběna s maximální péčí. Snažíme se o snižování její velikosti a zároveň o zajištění optimálního výkonu.
Baterie se skládá z několika prvků, které zajišťují její správnou funkci:
Poznámka: ve spolupráci s partnery se vyvíjejí pouze články a moduly. Všechny ostatní komponenty baterie vyvíjí a vyrábí Renault.
Lithium-iontová baterie je komponent, který přeměňuje chemickou energii na elektrickou. K tomu dochází v důsledku chemické reakce, která probíhá mezi dvěma elektrodami – jednou kladnou (anodou) a druhou zápornou (katodou) – ponořenými do elektrolytu.
Když baterie napájí váš vůz, nahromaděné elektrony se uvolňují v neustálém toku energie přes obvody vozidla mezi anodou a katodou, aby poháněly elektromotor.
Naopak, když baterie rekuperuje energii předávanou nabíječkou nebo prostřednictvím rekuperačního brzdění, elektrony se vracejí do své původní polohy.
kapacita
Kapacita baterie se udává v kilowatthodinách (kWh). Neměla by se zaměňovat s okamžitým výkonem elektromotoru nebo nabíjecím výkonem vyjádřeným v kilowattech (kW).Můžete si to představit jako porovnání objemu palivové nádrže vozu se spalovacím motorem vyjádřeného v litrech (l) a výkonu motoru v koňských silách (k).
dojezd
Záleží především na kapacitě baterie. Čím větší je kapacita, tím více kilometrů může vůz ujet.
Dojezd elektromobilu však ovlivňují i další faktory, jako je hmotnost vozidla, styl jízdy a povětrnostní podmínky.
příklad: Renault Megane E-Tech 100% elektrický
Renault Megane E-Tech 100% elektrický: 60 kWh uložených v 11 cm vysoké baterii pro dojezd až 450 km WLTP na jedno nabití. Dojezd se u všech našich vozů liší, objevte naši nabídku 100% elektrických vozů Renault E-Tech.
doba nabíjení
Naše baterie pro vozy E-Tech jsou navrženy tak, aby nabízely nejlepší kompromis mezi uloženou energií a dobou nabíjení. Ideální pro použití na dálnici a pro účinnou rekuperaci při rychlonabíjení.S vozem Renault Megane E-Tech 100% elektrický můžete po 30 minutách nabíjení ujet až 200 km. Nabízí větší flexibilitu při nabíjení až do 22 kW v AC síti a až 130 KW na rychlonabíjecí DC stanici.
venkovní podmínky
Na baterii působí také venkovní podmínky. Aby vůz fungoval správně, upravujeme provozní teploty pomocí chladicího systému zabudovaného v baterii. Díky integrovaným Mapám Google a našemu systému openR link navíc při přiblížení k naplánované DC nabíjecí stanici předehřejeme baterii, abychom optimalizovali nabíjecí výkon*
*v závislosti na modelu a verzi
Odbornost a záruka kvality značky Renault
Od uvedení prvního modelu Renault Zoe na trh má značka Renault více než 10 let zkušeností s technologií elektrického pohonu. To znamená, že o stárnutí baterií toho víme hodně. Naše odborné znalosti a odhodlání jsou zárukou.
záruka na baterii
Na naše vozy Renault E-Tech 100% elektrický se vztahuje záruka na baterie 8 let nebo 160 000 km (podle toho, co nastane dříve). Je třeba si uvědomit, že stav baterií se přirozeně zhoršuje, stejně jako u všech elektronických zařízení vybavených baterií. U našich nových modelů je garantováno zachování minimálně 70 % původní kapacity baterií po celou dobu záruky.
Bezpečnost elektromobilů je pro Renault prioritou. Renault je jediným výrobcem automobilů, který při vývoji baterií spolupracoval s hasiči (ve Francii). Spolu s nezávislými bezpečnostními experty úzce spolupracují na zvyšování vaší bezpečnosti. Například přinášejí dvě zásadní inovace:
Přístup pro hasiče
Přístup Fireman Access umožňuje hasičům přímý přístup do nitra baterie v případě zasažení vnějším požárem a zkracuje dobu zásahu na pouhých 5 minut.
SD Switch
Při zásahu hasičů (kromě požárů) lze baterii okamžitě odpojit od elektrického obvodu pomocí inovativního spínače SD Switch, díky čemuž jsou hasiči chráněni před možným zásahem elektrickým proudem.
Když baterie dosáhnou konce své první životní fáze, tj. mezi 10 a 15 lety, nebo když kapacita klesne pod 70% původní hodnoty, lze je vyměnit.
Poté může začít jejich druhý život, například se znovu použijí k ukládání energie z obnovitelných zdrojů nebo k jiným méně náročným účelům. Po skončení druhého života je lze recyklovat.
sběr
V souladu s evropskou směrnicí se značka Renault zavázala ke sběru použitých baterií ze svých elektromobilů.
Od roku 2024 se v závodě Re-Factory ve Flins plánuje také spuštění linky na demontáž elektrických baterií.
druhý život
Po skončení prvního životního cyklu baterií je třeba najít způsoby jejich opětovného využití. Značka Mobilize se na tuto problematiku zaměřuje se svým programem „Advanced Battery Storage“ (Pokročilé bateriové úložiště), který již byl realizován na několika místech ve Francii a v Evropě. Tyto baterie lze pak použít například k ukládání energie vyrobené větrnými turbínami a solárními elektrárnami. Tímto způsobem kompenzují přirozenou nestálost těchto zdrojů.
recyklace
Recyklace lithium-iontové baterie, jako je např. ta ve voze Renault Zoe, začíná demontáží, při které se vyjmou všechny komponenty.
Konstrukční, plastové, kovové a svařovací prvky putují do zvláštních recyklačních zařízení.
vaše dotazy k elektrickým bateriím
Na rozdíl od začátků elektromobility již většina výrobců automobilů nenabízí leasing baterií. Důvod je jednoduchý a slibný: tato technologie se osvědčila jak z hlediska provozu, tak z hlediska životnosti a zákazníci o leasing baterií postupně ztratili zájem.
Na baterie Renault E-Tech se nyní vztahuje záruka 160 000 km nebo 8 let. Také platí záruka na při poklesu kapacity pod 70 % původní kapacity.
Renault má více než desetiletou zkušenost s lithium-iontovými bateriemi do elektromobilů. Životnost překračuje odhady výrobců, s velmi malou ztrátou kapacity po dobu 10 let.
Co je dobré vědět:
Rozhodně ano. Jednak proto, že k tomu existuje zákonná povinnost, ale také proto, že to Renault považuje za logickou volbu.
Naše baterie jsou samozřejmě s ohledem na celý životní cyklus.
Naším cílem pro rok 2030 je vyrábět přibližně 70 % našich baterií ze strategických materiálů (nikl, kobalt, lithium atd.), které pocházejí z recyklovaných vysloužilých baterií. Renault Group je díky svému závodu Re-Factory ve Flins a partnerství se společnostmi Veolia a Solvay daleko před svými konkurenty.
1. život: v srdci našich vozů. Baterie se ponechá v autě, dokud její kapacita neklesne pod 70 % její původní kapacity. Její „zdravotní stav“ lze sledovat pomocí speciálních nástrojů v servisech Renault.
2. život: nový účel. Když kapacita baterie klesne pod 70 % původní kapacity, může být stále užitečná. Lze ji znovu použít v jiných oblastech e-mobility nebo do solárních či větrných systémů.
3. život: recyklace komponent. O 6 až 10 let později bude baterie odevzdána k recyklaci, aby z ní bylo možné získat různé prvky (nikl, kobalt, lithium atd.). Cílem je recyklovat až 95 % komponent.
Renault se obklopuje specializovanými partnery, aby se v celém tomto cyklu zajistila odpovědná a cirkulární výroba.
objevujte dál