VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT O BATERIÍCH DO 100% ELEKTRICKÝCH VOZŮ RENAULT E-TECH​

E-Tech 100% electric – baterie – Renault

lithium-ionová baterie

Lithium-iontová baterie je v dnešní době pro elektromobily stěžejní technologií.​ 

 

​Značka Renault se rozhodla vybavit své 100% elektrické vozy E‑Tech touto technologií, protože zákazníkům nabízí optimální technické řešení s maximálními benefity:​

  • vysoká hustota energie zajišťuje dlouhý dojezd
  • ​schopnost snášet vysoké nabíjecí výkony rychlejší nabíjení
  • konzistentní výkon bez ohledu na teplotu a nulový paměťový efekt
  • ​životnost a stárnutí baterie v průběhu času.

pochopení 100% elektrických technologií Renault E-Tech​

konstrukce našich baterií

Trakční baterie je hlavním komponentem vašeho elektromobilu. Je konstruována a vyráběna s maximální péčí. Snažíme se o snižování její velikosti a zároveň o zajištění optimálního výkonu.​

 

Baterie se skládá z několika prvků, které zajišťují její správnou funkci:​

E-Tech 100% electric – baterie – Renault
    • modul

      Celý bateriový blok obsahuje několik modulů, které jsou smontovány a propojeny dohromady. Počet modulů ovlivňuje velikost baterie, a tím i dojezd.

    • článek

      Klíčovým komponentem baterie je článek. Skládá se z elektrod a elektrolytů, přičemž odebírá energii uvolněnou při chemické reakci a přeměňuje ji na proud, který pohání vůz. Uvnitř modulů je seskupeno několik stovek článků.

    • BMS

      Systém řízení baterie (Battery Management System, BMS) zajišťuje celkově správnou funkci řízením klíčových prvků (teplota, napětí atd.). Chrání baterii a pomáhá jí správně fungovat.

    • bezpečnostní prvky

      Díky speciálně navrženému vzduchotěsnému pouzdru se elektrická baterie Renault nemůže sama vznítit. V případě poškození nebo nehody pomáhá hasičům zasáhnout v naprostém bezpečí přístup Fireman Access a spínač SD Switch.

    • bateriový blok

      Všechny komponenty baterie dohromady se označují jako bateriový blok. Jeho struktura je konstruována tak, aby byla uvnitř vozidla mimořádně tuhá, což zajišťuje bezpečnost chemických a elektronických komponentů.

Poznámka: ve spolupráci s partnery se vyvíjejí pouze články a moduly. Všechny ostatní komponenty baterie vyvíjí a vyrábí Renault. 

JAK FUNGUJE ELEKTRICKÁ BATERIE?

Lithium-iontová baterie je komponent, který přeměňuje chemickou energii na elektrickou. K tomu dochází v důsledku chemické reakce, která probíhá mezi dvěma elektrodami – jednou kladnou (anodou) a druhou zápornou (katodou) – ponořenými do elektrolytu.

Když baterie napájí váš vůz, nahromaděné elektrony se uvolňují v neustálém toku energie přes obvody vozidla mezi anodou a katodou, aby poháněly elektromotor.

Naopak, když baterie rekuperuje energii předávanou nabíječkou nebo prostřednictvím rekuperačního brzdění, elektrony se vracejí do své původní polohy.

E-Tech 100% electric – baterie – Renault

výkon baterie

E-Tech 100% electric – kapacita baterie – Renault

kapacita

Kapacita baterie se udává v kilowatthodinách (kWh). Neměla by se zaměňovat s okamžitým výkonem elektromotoru nebo nabíjecím výkonem vyjádřeným v kilowattech (kW).​Můžete si to představit jako porovnání objemu palivové nádrže vozu se spalovacím motorem vyjádřeného v litrech (l) a výkonu motoru v koňských silách (k).

E-Tech 100% electric – dojezd – Renault

dojezd

Záleží především na kapacitě baterie. Čím větší je kapacita, tím více kilometrů může vůz ujet.

Dojezd elektromobilu však ovlivňují i další faktory, jako je hmotnost vozidla, styl jízdy a povětrnostní podmínky.

Megane E-Tech 100% electric – Renault

příklad: Renault Megane E-Tech 100% elektrický

Renault Megane E-Tech 100% elektrický: 60 kWh uložených v 11 cm vysoké baterii pro dojezd až 450 km WLTP na jedno nabití. Dojezd se u všech našich vozů liší, objevte naši nabídku 100% elektrických vozů Renault E-Tech.

E-Tech 100% electric – nabíjecí schopnost – Renault

doba nabíjení

Naše baterie pro vozy E-Tech jsou navrženy tak, aby nabízely nejlepší kompromis mezi uloženou energií a dobou nabíjení. Ideální pro použití na dálnici a pro účinnou rekuperaci při rychlonabíjení.​S vozem Renault Megane E-Tech 100% elektrický můžete po 30 minutách nabíjení ujet až 200 km. Nabízí větší flexibilitu při nabíjení až do 22 kW v AC síti a až 130 KW na rychlonabíjecí DC stanici.

E-Tech 100% electric – venkovní podmínky – Renault

venkovní podmínky

Na baterii působí také venkovní podmínky. Aby vůz fungoval správně, upravujeme provozní teploty pomocí chladicího systému zabudovaného v baterii. Díky integrovaným Mapám Google a našemu systému openR link navíc při přiblížení k naplánované DC nabíjecí stanici předehřejeme baterii, abychom optimalizovali nabíjecí výkon*

*v závislosti na modelu a verzi

E-Tech 100% electric – odbornost – Renault

Odbornost a záruka kvality značky Renault

Od uvedení prvního modelu Renault Zoe na trh má značka Renault více než 10 let zkušeností s technologií elektrického pohonu. To znamená, že o stárnutí baterií toho víme hodně. Naše odborné znalosti a odhodlání jsou zárukou.

E-Tech 100% electric – záruka na baterii – Renault

záruka na baterii

Na naše vozy Renault E-Tech 100% elektrický se vztahuje záruka na baterie 8 let nebo 160 000 km (podle toho, co nastane dříve). Je třeba si uvědomit, že stav baterií se přirozeně zhoršuje, stejně jako u všech elektronických zařízení vybavených baterií. U našich nových modelů je garantováno zachování minimálně 70 % původní kapacity baterií po celou dobu záruky.

bezpečnost baterií

Bezpečnost elektromobilů je pro Renault prioritou. Renault je jediným výrobcem automobilů, který při vývoji baterií spolupracoval s hasiči (ve Francii). Spolu s nezávislými bezpečnostními experty úzce spolupracují na zvyšování vaší bezpečnosti. Například přinášejí dvě zásadní inovace:

E-Tech 100% electric

Přístup pro hasiče

Přístup Fireman Access umožňuje hasičům přímý přístup do nitra baterie v případě zasažení vnějším požárem a zkracuje dobu zásahu na pouhých 5 minut.

E-Tech 100% electric – SD switch – Renault

SD Switch

Při zásahu hasičů (kromě požárů) lze baterii okamžitě odpojit od elektrického obvodu pomocí inovativního spínače SD Switch, díky čemuž jsou hasiči chráněni před možným zásahem elektrickým proudem.

druhý život baterie a recyklace

Když baterie dosáhnou konce své první životní fáze, tj. mezi 10 a 15 lety, nebo když kapacita klesne pod 70% původní hodnoty, lze je vyměnit.​
 
Poté může začít jejich druhý život, například se znovu použijí k ukládání energie z obnovitelných zdrojů nebo k jiným méně náročným účelům. Po skončení druhého života je lze recyklovat.

E-Tech 100% electric – sběr – Renault

sběr

V souladu s evropskou směrnicí se značka Renault zavázala ke sběru použitých baterií ze svých elektromobilů.​

 

Od roku 2024 se v závodě Re-Factory ve Flins plánuje také spuštění linky na demontáž elektrických baterií.​

E-Tech 100% electric – druhý život – Renault

druhý život

Po skončení prvního životního cyklu baterií je třeba najít způsoby jejich opětovného využití. Značka Mobilize se na tuto problematiku zaměřuje se svým programem „Advanced Battery Storage“ (Pokročilé bateriové úložiště), který již byl realizován na několika místech ve Francii a v Evropě. Tyto baterie lze pak použít například k ukládání energie vyrobené větrnými turbínami a solárními elektrárnami. Tímto způsobem kompenzují přirozenou nestálost těchto zdrojů.

E-Tech 100% electric – recyklace – Renault

recyklace

Recyklace lithium-iontové baterie, jako je např. ta ve voze Renault Zoe, začíná demontáží, při které se vyjmou všechny komponenty.

Konstrukční, plastové, kovové a svařovací prvky putují do zvláštních recyklačních zařízení.

vaše dotazy k elektrickým bateriím

objevujte dál